Sunday, September 23, 2012

Oh My Arabic!



Memandangkan saya kini berada di bumi Mesir,jadi saya perlulah belajar bahasa Arab Ammiyah yang menjadi ahasa perantaraan di sini. :D Alhamdulillah,walaupun tak berapa fasih lagi tapi bolehlah bertutur syuwaiyah-syuwaiyah (sikit-sikit). 

Seronok sebenarnya bila dapat belajar bahasa baru,budaya baru dan masyarakat yang baru. :D Ada yang baik,kita amalkan.Yang kurang baik tu,kita ambil pengajaran. ;) 

Dan..

Orang Mesir sangat-sangat suka bila kita bertutur dalam bahasa mereka terutamanya masa urusan jual beli. Kalau kita pandai bertutur,mereka boleh bagi diskaun.Ahak ahak!!Tak pernah minta diskaun kalau duk Malaysia,bila kat Mesir ni  hampir sume kedai kami mintak diskaun.Lols. :P Sumpah muka tak malu anok-anok dara ni 

Tapi bila orang Mesir tanya meleret-leret..haremm tk paham!Mungkin perlu masa nak ikut rentak percakapan mereka yang laju macam lrt tu.Seriously,terkedu bila dengar diorang cakap.Last-last cakap "ana mush faheem" iaitu saya tak paham dan blah begitu saje.Hehe. >,<






InsyaAllah,saya akan update tentang culture Arab dibandingkan dengan Malaysia kemudian! ;D Dan nak post gambar-gambar kat sini.Sebenarnya,belum berjalan lagi sebab pergerakan perempuan agak terbatas tapi takpe,apa yang ada nanti saya post. ;) 

Maasalamah!